5 κανόνες οδήγησης που ξεχνάνε ακόμη και οι έμπειροι οδηγοί
Δεν είναι ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν τους ξέρουν τους κανόνες. Είναι ότι ακόμα και μετά από πολλά χρόνια οδήγησης, δεν τους εφαρμόζουν στην οδήγηση.
Δεν έχουν όλοι οι οδηγοί ασφαλείς συνήθειες όταν είναι πίσω από το τιμόνι. Πολλοί οδηγοί, ειδικά όταν έχουν μερικά χρόνια εμπειρίας στην πλάτη τους, αναπτύσσουν ακατάλληλες συμπεριφορές στην οδήγηση.
Είτε είσαι έμπειρος οδηγός είτε σχετικά πιο νέος, οι παρακάτω κανόνες οδήγησης καλό είναι να γίνουν αδιαπραγμάτευτο κομμάτι της οδηγικής σου συμπεριφοράς.
1. Αναμμένο λαμπάκι στο ταμπλό σημαίνει τεχνικό έλεγχο αμέσως
Η πιο διαδεδομένη συνήθεια που έχουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι η αμέλεια.
Χαμηλή πίεση ελαστικών, ανανέωση λαδιών, ευθυγράμμιση τροχών κά συχνά αγνοούνται από τους οδηγούς. Βλέπουν ένα λαμπάκι να ανάβει στο ταμπλό και αντί αμέσως να ελέγξουν τα λάδια ή ό,τι άλλο προτείνει η φωτεινή ένδειξη, περνάνε μέρες ή και μήνες μερικές φορές πριν κάνουν τον έλεγχο.
Βέβαια, μια τέτοια καθυστέρηση πολλές φορές μπορεί να σημαίνει ότι το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί ή ακόμη ότι έχει προκαλέσει βλάβη.
Ένας απλός έλεγχος στην ώρα του αποτρέπει ακριβές και χρονοβόρες επισκευές.
2. Η κακοκαιρία αλλάζει τον τρόπο οδήγησης
Ανεξάρτητα από τις δυνατότητες του οχήματός σου, η βροχή, το χιόνι και ο αέρας θα πρέπει να αλλάζουν τις οδηγικές σου συνήθειες.
Το βρεγμένο και το παγωμένο οδόστρωμα μειώνει την πρόσφυση των ελαστικών σου. Για να αποφύγεις τα ατυχήματα:
- Φρενάρισε απαλά
- Άναψε τα φώτα πορείας
- Μείωσε την ταχύτητά σου
- Κράτησε μεγαλύτερες αποστάσεις
Ακόμη κι αν οδηγείς μεγάλο και σταθερό αυτοκίνητο, ακολούθα αυτές τις οδηγίες για τους ΑΛΛΟΥΣ οδηγούς. Πολλοί οδηγοί δεν αλλάζουν τον τρόπο που οδηγούν όταν έχει κακοκαιρία είτε επειδή υπερεκτιμούν τις δυνατότητες του αυτοκινήτου τους είτε επειδή υποτιμούν τον κίνδυνο.
Καλό είναι εσύ να έχεις προβλέψιμη οδηγική συμπεριφορά και να είσαι προετοιμασμένος για τα λάθη των άλλων οδηγών, ώστε να αποφύγεις ατύχημα στο οποίο δεν θα φταις.
3. Το καπό του αυτοκινήτου δεν ανοίγει όταν έχει ζεσταθεί η μηχανή
Έμεινες στη μέση του δρόμου εξαιτίας υπερθέρμανσης ή λόγω κάποιου άλλου προβλήματος;
Η πρώτη σου κίνηση είναι να οδηγήσεις (ή μεταφέρεις κάπως) το αυτοκίνητο στη ΛΕΑ ή σε κάποιο ασφαλές σημείο.
Η δεύτερη σου κίνηση είναι να περιμένεις για 10-15 λεπτά (περισσότερο αν είναι καλοκαίρι).
Η τρίτη σου κίνηση είναι να ανοίξεις το καπό.
Με οποιαδήποτε άλλη σειρά κινδυνεύεις να καείς ή να γίνεις η αφορμή να συμβεί ατύχημα. Στο μεταξύ, όσο περιμένεις, μπορείς να καλέσεις κάποιον τεχνικό ή έστω κάποιο φίλο ή γνωστό που έχει περισσότερες γνώσεις να σε καθοδηγήσει για το τι φταίει και πώς να το διορθώσεις.
Αν το όχημα έχει ακινητοποιηθεί τελείως, κάλεσε την οδική βοήθεια.
4. Μην ξεχνάς ποιες είναι οι παραβάσεις την ώρα της οδήγησης
Για τους οδηγούς που “ξεχνούν” (όχι εσένα, τους άλλους) ότι κάποιες δραστηριότητες αποτελούν παραβάσεις, συνθέσαμε αυτή τη λίστα:
- Να στέλνεις μηνύματα με το κινητό.
- Να κάνεις προσπεράσεις από δεξιά.
- Να έχεις φαγητό ή καφέ στο ένα χέρι.
- Να σταματάς πάνω στη διάβαση πεζών.
- Να μιλάς στο τηλέφωνο χωρίς hands free.
- Να μην ανάβεις φλας όταν στρίβεις ή όταν αλλάζεις λωρίδα.
- Να «διπλοπαρκάρεις» με αναμμένα τα αλάρμ για «5 λεπτά μόνο».
- Να σταματάς μπροστά από το φανάρι (και όλους τους οδηγούς) στη στροφή.
Όπως είπαμε, αυτή η λίστα δεν αφορά εσένα, αλλά τους άλλους οδηγούς που “ξεχνούν” ότι όλα αυτά αποτελούν παραβάσεις όταν οδηγούν.
5. Φόρα κατάλληλα υποδήματα
Δεν υπάρχει πιο ακατάλληλο και πιο συνηθισμένο (τους καλοκαιρινούς μήνες) υπόδημα από τη σαγιονάρα.
Συχνά όσοι μιλάνε για ασφαλή οδήγηση ξεχνάνε να αναφέρουν πόσο επικίνδυνο είναι το συγκεκριμένο υποδημα στην οδήγηση. Διότι:
- Μπορεί να γλιστρήσει και να βγει από το πόδι (ειδικά αν είναι βρεγμένο)
- Μπορεί να γλιστρήσει και να φύγει το πόδι σου από το πεντάλ
- Μπορεί να μπλεχτεί με καποιο πεντάλ και να προκαλέσει απρόβλεπτη κίνηση του οχήματος
Γενικά η αίσθηση που έχεις με ένα τόσο μαλακό υπόδημα όπως η σαγιονάρα σε σχέση με ένα κανονικό παπούτσι είναι πολύ διαφορετική. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα χάσεις τον έλεγχο του αυτοκινήτου, αλλά σίγουρα θα επηρεαστεί η οδήγησή σου γιατί θα νιώθεις διαφορετικά το πεντάλ από ότι έχεις συνηθίσει.
Και αυτό θα σε οδηγήσει να αντιδράς διαφορετικά και ίσως ακατάλληλα.
Σαν χειριστής ενός μηχανήματος που ζυγίζει τουλάχιστον έναν τόνο και αναπτύσει ταχύτητες που το κάνουν να ισοδυναμεί με 50 τόνους, καλό είναι να μην εφησυχάζεις και να καλλιεργείς ασφαλείς οδηγικές συνήθειες.