Ρετάρισμα κινητήρα: αιτίες, συμπτώματα και τρόποι αντιμετώπισης
Τι σημαίνει ρετάρισμα κινητήρα; Από τι προκαλείται και πώς μπορώ να το αντιμετωπίσω; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για την αποδοτική λειτουργία του κινητήρα.
Ο κινητήρας είναι η «καρδιά» του αυτοκινήτου και πρέπει να λειτουργεί στην εντέλεια για ασφαλή και άνετη οδήγηση. Το ρετάρισμα κινητήρα είναι ένα συχνό πρόβλημα που μπορεί να υποδηλώνει την ύπαρξη πιο σοβαρών βλαβών.
Τι είναι όμως το ρετάρισμα κινητήρα και πώς μπορείς να το αναγνωρίσεις; Σε αυτό το άρθρο συγκεντρώσαμε τις βασικές αιτίες και τους τρόπους αντιμετώπισης για έγκαιρο εντοπισμό.
💡Χρήσιμη συμβουλή: Στο Pricefox, πέρα από τα τιπς που μοιραζόμαστε για σωστή λειτουργία του κινητήρα, μπορείς να βρεις και να αγοράσεις την πιο φθηνή ασφάλεια αυτοκινήτου.
Τι σημαίνει ρετάρισμα κινητήρα;
Ρετάρισμα είναι το φαινόμενο κατά το οποίο ο κινητήρας ενός οχήματος παρουσιάζει ανεπαρκή ή ανομοιόμορφη λειτουργία. Ως αποτέλεσμα, το αυτοκίνητο εμφανίζει τρέμουλο ή θόρυβο, δυσκολεύεται να ανεβάσει στροφές («μπούκωμα»), και έχει λιγότερη ισχύ. Κατά κύριο λόγο, το ρετάρισμα προκαλείται από ανεπαρκή καύση στους κυλίνδρους του κινητήρα, επιδρώντας αρνητικά στην ισχύ, την απόδοση και τη γενική λειτουργία του οχήματος.
Ποιες είναι οι βασικές αιτίες για ρετάρισμα κινητήρα;
Οι βασικές αιτίες για ρετάρισμα κινητήρα είναι:
- Ανεπαρκή λειτουργία των εκκεντροφόρων: οι εκκεντροφόροι είναι μέρος του μηχανισμού των βαλβίδων εσωτερικής καύσης. Ρόλος τους είναι να ελέγχουν τη ροή του αερίου-καυσίμου στον κινητήρα με ειδικά σχεδιασμένους άξονες που εκτελούν περιστροφική κίνηση για άνοιγμα και κλείσιμο των βαλβίδων. Όταν δεν λειτουργούν σωστά, δεν δημιουργείται η απαιτούμενη μίξη αερίου-καυσίμου και δεν γίνεται σωστή καύση μέσα στον κινητήρα, με συνέπεια το αμάξι να ρετάρει.
- Χαλασμένοι αναφλεκτήρες (μπουζί): οι αναφλεκτήρες είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία σπινθήρα που προκαλεί ανάφλεξη του μίγματος αέρα-καυσίμου. Η φθορά τους μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή καύση, μειώνοντας την απόδοση του κινητήρα και προκαλώντας ρετάρισμα.
- Χαλασμένοι πολλαπλασιαστές: οι πολλαπλασιαστές, γνωστοί και ως διακόπτες, μεταφέρουν το ρεύμα από τη μπαταρία στους αναφλεκτήρες (μπουζί). Η φθορά τους μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία ανάφλεξης, ανομοιόμορφη καύση και ρετάρισμα του κινητήρα.
- Διαρροές στο σύστημα εισαγωγής αέρα: το σύστημα εισαγωγής επιτρέπει την είσοδο του αέρα για καύση του καυσίμου στον κινητήρα. Τυχόν διαρροή μπορεί να οδηγήσει σε κακό μίγμα αέρα-καυσίμου και μη αποτελεσματική καύση, με συνέπεια το ρετάρισμα κινητήρα.
- Πίεση του καυσίμου: η πίεση του καυσίμου ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο το καύσιμο εισέρχεται στον κύλινδρο και αναμιγνύεται με τον αέρα. Υψηλή πίεση μπορεί να προκαλέσει πρόωρη ανάφλεξη, υπερθέρμανση του κινητήρα και κρούσεις στα εσωτερικά του τμήματα (ρετάρισμα). Αν πάλι η πίεση είναι χαμηλή, μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στην ανάφλεξη και ανομοιογενή καύση, που επίσης οδηγεί σε μειωμένη ισχύ και ρετάρισμα.
- Συμπίεση του κινητήρα: αναφέρεται στην πίεση που ασκείται στο μίγμα αέρα-καυσίμου μετά την ανάφλεξη, υπεύθυνη για τη μετατροπή της ενέργειας από την καύση σε μηχανική ενέργεια. Αν η συμπίεση είναι υψηλή, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερες θερμοκρασίες και προβλήματα ρεταρίσματος. Αν πάλι είναι χαμηλή, μπορεί να μειώσει την απόδοση του κινητήρα και πάλι να προκαλέσει ρετάρισμα.
- Φθορά του ιμάντα ή της καδένας χρονισμού: ο ιμάντας ή η καδένα χρονισμού είναι υπεύθυνα για τον συγχρονισμό των βαλβίδων και του εκκεντροφόρου. Η φθορά τους μπορεί να οδηγήσει σε μη σωστό χρονισμό των βαλβίδων, με συνέπεια το ρετάρισμα κινητήρα.
Ποιες είναι ενδείξεις ότι ρετάρει ο κινητήρας;
Το ρετάρισμα και κόμπιασμα κινητήρα μπορεί να εμφανιστεί στο ρελαντί, σε υψηλές ή χαμηλές στροφές, όταν είναι κρύο το όχημα, ή ακόμη και εν κινήσει με διακοπές της λειτουργίας του αυτοκινήτου. Οι βασικές ενδείξεις ότι το όχημα ρετάρει είναι όταν:
- Ανάβει το λαμπάκι check engine: τα περισσότερα οχήματα διαθέτουν εξελιγμένα συστήματα ανίχνευσης βλαβών στη λειτουργία του κινητήρα. Αν δεις να αναβοσβήνει η λυχνία check engine, το ρετάρισμα είναι μία πιθανή αιτία.
- Βγαίνει λευκός καπνός από την εξάτμιση: ο λευκός καπνός από την εξάτμιση δηλώνει ότι το αμάξι καίει λάδια. Εάν οι εκκεντροφόροι δεν λειτουργούν σωστά λόγω φθοράς, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανομοιόμορφη καύση του καυσίμου και των λαδιών, και άρα ο λευκός καπνός να είναι ένα πρώτο σημάδι ρεταρίσματος.
- Υπάρχει δυσκολία στην επιτάχυνση: αν το αυτοκίνητο ζορίζεται να επιταχύνει, επιταχύνει αργά, ή τινάζεται στο πάτημα του γκαζιού, είναι ένδειξη ότι υπάρχει βλάβη στον κινητήρα.
- Ακούγονται ασυνήθιστοι θόρυβοι: αν ακούγονται κροταλισμοί, σφυρίγματα, ή κουρδίσματα, μπορεί να προέρχονται από τους εκκεντροφόρους, τις βαλβίδες ή και τον ίδιο τον κινητήρα που ρετάρει.
- Τρέμει το αυτοκίνητο: τα αυτοκίνητα είναι σχεδιασμένα ώστε να κινούνται με τις λιγότερες δυνατές αναταράξεις. Αν παρατηρήσεις το όχημά σου να δονείται ή να τρέμει, είναι ένδειξη ρεταρίσματος.
- Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου: η μειωμένη απόδοση του κινητήρα οδηγεί σε κατανάλωση περισσότερου καυσίμου για την παραγωγή της απαιτούμενης ισχύος. Αν καταναλώνεις ασυνήθιστα περισσότερα καύσιμα, είναι πιθανό να αντιμετωπίζεις ρετάρισμα κινητήρα.
Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω το ρετάρισμα κινητήρα;
Οι πιθανές λύσεις για αντιμετώπιση του ρεταρίσματος είναι:
- Επισκευή ή αντικατάσταση των εκκεντροφόρων: σε περιπτώσεις σοβαρής φθοράς, οι εκκεντροφόροι πρέπει να αντικατασταθούν από εξειδικευμένο τεχνικό.
- Αντικατάσταση καυσίμου: καύσιμα χαμηλής ποιότητας μπορεί να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν το ρετάρισμα του κινητήρα.
- Αντικατάσταση του ιμάντα ή της καδένας χρονισμού: η έγκαιρη αντικατάστασή τους μπορεί να προλάβει τη δυσλειτουργία των βαλβίδων και του εκκεντροφόρου που προκαλεί ρετάρισμα.
- Καθαρισμός του συστήματος καυσίμου και εισαγωγής αέρα: σκουριασμένα ή βρώμικα εξαρτήματα επηρεάζουν αρνητικά την καύση και προκαλούν ρετάρισμα. Ένας καθαρισμός μπορεί να βελτιώσει την απόδοση του κινητήρα.
- Ρύθμιση του συστήματος εισαγωγής αέρα: για να αποφύγεις την ανεπαρκή καύση του καυσίμου που προκαλεί ρετάρισμα, απευθύνσου σε τεχνικό για να ρυθμίσει το σύστημα εισαγωγής αέρα.
- Έλεγχος του συστήματος ανάφλεξης: ένα φθαρμένο μπουζί ή μία ακανόνιστη διανομή σπινθήρα προκαλούν ρετάρισμα. Η αντικατάσταση αυτών των εξαρτημάτων θα βελτιώσει και την απόδοση του κινητήρα.
⚠️Προσοχή: Αν εντοπίσεις συμπτώματα ρεταρίσματος στον κινητήρα, απευθύνσου σε εξειδικευμένο συνεργείο. Στις περισσότερες περιπτώσεις θα χρειαστείς γνώσεις και εξοπλισμό που μόνο οι τεχνικοί διαθέτουν, για να αποφύγεις να προκαλέσεις μεγαλύτερη ζημιά στο όχημα σου.
Συμβουλές για πρόληψη βλαβών στον κινητήρα
Η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση, γι’ αυτό για να αποφύγεις ρετάρισμα κινητήρα, βεβαιώσου ότι:
- Συντηρείς τακτικά το όχημά σου: η τακτική αλλαγή λαδιών και φίλτρων συμβάλλει στη μέγιστη προστασία του κινητήρα.
- Διατηρείς ήρεμο στυλ οδήγησης: οι κακές οδηγικές συνήθειες με απότομα φρεναρίσματα σε ανώμαλους δρόμους μειώνουν την απόδοση και τη διάρκεια ζωής του κινητήρα.
- Αφήνεις τη μηχανή να ζεσταθεί πριν ξεκινήσεις: επιτρέπεις δηλαδή στο λάδι να κυκλοφορήσει παντού ώστε να μπορέσει η μηχανή να λειτουργήσει ομαλά.