Υγρά φρένων: τι είναι, αλλαγή και κόστος
Ανακάλυψε τα πάντα για τα υγρά φρένων: τι είναι, πότε θέλουν αλλαγή, και πόσο κοστίζουν. Συμβουλές για ασφαλέστερη και οικονομικότερη οδήγηση.
Κάθε φορά που πατάς το φρένο, ενεργοποιείς τα υγρά φρένων που είναι υπεύθυνα για την επιβράδυνση του οχήματος.
Είναι σύνηθες να δίνουμε σημασία μόνο στα φθαρμένα μέρη του αυτοκινήτου που φαίνονται στο μάτι, και όχι τόσο στα υγρά που θέτουν το όχημα σε λειτουργία. Ωστόσο, το σύστημα των φρένων είναι ζωτικής σημασίας για την οδήγηση, γι’ αυτό μην περιμένεις το ΚΤΕΟ για να το ελέγξεις.
💡Χρήσιμη συμβουλή: Στο Pricefox, πέρα από τα τιπς που μοιραζόμαστε για τη συντήρηση του αυτοκινήτου σου, μπορείς να βρεις και να αγοράσεις την πιο φθηνή ασφάλεια αυτοκινήτου.
Ποιες είναι οι προδιαγραφές για τα υγρά φρένων;
Μιας και τα υγρά φρένων είναι καθοριστικά για την ασφαλή οδήγηση, έχουν θεσπιστεί αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας που πρέπει να πληρούνται:
- Υψηλό σημείο βρασμού:Το βασικό μειονέκτημα των υγρών φρένων είναι η υγροσκοπική τους ιδιότητα — απορροφούν την υγρασία της ατμόσφαιρας και πέφτει το σημείο βρασμού τους (χάνοντας σημαντικές ιδιότητές του).Γι’ αυτό θεσπίστηκαν 2 στάνταρ για σημεία βρασμού: το ξηρό σημείο βρασμού (το υγρό φρένων δεν έχει απορροφήσει καθόλου υγρασία) και το υγρό σημείο βρασμού (έχει απορροφήσει 3,5% υγρασία).
Αναλυτικός πίνακας παρακάτω. - Ελάχιστη συμπιεστότητα: αναφέρεται στην αίσθηση που προκύπτει στο πεντάλ των φρένων κατά το φρενάρισμα. Η συμπίεση πρέπει να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα για να διατηρείται η ευαισθησία και η αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης.
- Αντοχή σε υψηλές θερμοκρασίες: τα υγρά φρένων πρέπει να μπορούν να διατηρούν τις ιδιότητές τους ακόμη και σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες που προκαλούνται κατά την τριβή με την άσφαλτο.
- Μικρές εσωτερικές “τριβές”: οι δυνάμεις αντίστασης που δημιουργούνται μεταξύ των μοριακών δομών ή των συστατικών του υγρού φρένων πρέπει να είναι μικρές για να μην επηρεάζουν τη ροή του υγρού και τη συμπεριφορά του συστήματος φρένων.
- Διατήρηση των χαρακτηριστικών τους σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες: με άλλα λόγια να έχουν σταθερό ιξώδες (δηλαδή ρευστότητα του υγρού). Για παράδειγμα, το μέλι έχει υψηλότερο ιξώδες από το νερό. Δεν θέλεις όταν η θερμοκρασία πέφτει στους -40°C το υγρό φρένων αντί σαν νερό να κυλάει σαν μέλι. Θα αλλάξει εντελώς τη λειτουργία του συστήματος πέδησης.
- Διατήρηση του pH από 7 έως 11: στόχος είναι τα υγρά φρένων αυτοκινήτου να μην διαβρώνουν τα μεταλλικά μέρη του κυκλώματος μέσα στο οποίο κυκλοφορούν.
- Δυνατή η ανάμιξη με άλλα υγροσκοπικά υγρά: τα υγρά φρένων πρέπει να μπορούν να αναμιγνύονται με άλλα υγρά του αυτοκινήτου (π.χ. ψυκτικό υγρό σε περίπτωση διαρροής) χωρίς να χάνουν τις ιδιότητές τους, ώστε να διατηρείται η αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης.
Ποια είναι τα είδη των υγρών φρένων;
Με άλλα λόγια, τι υγρά φρένων να βάλω; Με βάση τη σύνθεσή τους, τα υγρά φρένων διακρίνονται στα εξής είδη:
Είδος | Ιδιότητες | Κόστος | Πλεονεκτήματα | Μειονεκτήματα |
---|---|---|---|---|
Ορυκτά υγρά φρένων | Παράγονται από κλάσματα πετρελαίου | Από 6 - 7 ευρώ / λίτρο | (+) Καλές λιπαντικές ιδιότητες (+) Δεν απορροφούν την υγρασία (+) Προστατεύουν το σύστημα από φθορές |
(-) Είναι κατάλληλα για πιο παλιά μοντέλα αυτοκινήτων |
Γλυκολικά υγρά φρένων (Συνθετικά) | Παράγονται από πολυγλυκόλες | Από 8 - 9 ευρώ / λίτρο | (+) Καλύτερα χαρακτηριστικά συγκριτικά με τα ορυκτά υγρά φρένων | (-) Απορροφούν την υγρασία (-) Δεν είναι κατάλληλα για παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων |
Υγρά σιλικόνης | Δημιουργούνται από πολυμερή οργανοπυριτίου | Από 10 - 11 ευρώ / λίτρο | (+) Δεν απορροφούν την υγρασία (+) Συγκρατούν το ιξώδες |
(-) Έχουν μειωμένες λιπαντικές ιδιότητες (-) Δεν αναμειγνύονται με άλλους τύπους υγρών (-) Έχουν αυξημένη τιμή |
Πώς ταξινομούνται τα υγρά φρένων βάσει της ένδειξης DOT;
To DOT είναι ένδειξη της ποιότητας των υγρών φρένων και καθορίζει από ποια θερμοκρασία και πάνω αρχίζει το υγρό να βράζει. Πάμε να δούμε αναλυτικά τους τύπους DOT:
Τύπος DOT | Χαρακτηριστικά | Υγρό Σημείο Βρασμού | Ξηρό Σημείο Βρασμού | Ιξώδες |
---|---|---|---|---|
DOT 3 | Κατασκευάζεται από αιθέρες γλυκόλης | 140°C | 205°C | 1500 μονάδες |
DOT 4 | Περιλαμβάνει βορικούς εστέρες Συνιστάται σε συμβατικού τύπου φρένα με ABS |
155°C | 230°C | 1800 μονάδες |
DOT 5 | Υγρό φρένων συνθετικής βάσης Κατάλληλο για αυτοκίνητα που μένουν ακινητοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα |
180°C | 260°C | 900 μονάδες |
DOT 5.1 (DOT 4 plus ή Super DOT 4) | Πρόκειται για υγρό DOT 4 που πληροί τα πρότυπα σημείου βρασμού και ιξώδους του DOT 5, με διαφορετική σύνθεση (-) Παρουσιάζει κίνδυνο διαρροής υγρών φρένων, λόγω δημιουργίας ρωγμών |
180°C | 270°C | 900 μονάδες |
Γιατί χρειάζεται αλλαγή στα υγρά φρένων;
Τα γλυκολικά υγρά φρένων αυτοκινήτου είναι υγροσκοπικά, δηλαδή έχουν την τάση να απορροφούν υγρασία. Όσο συσσωρεύεται νερό στο σύστημα πέδησης, τόσο πιο πολύ φθείρεται, ρισκάροντας την οδηγική ασφάλεια. Γι’ αυτό, η αλλαγή στα υγρά φρένων είναι απαραίτητη.
Αν παρατηρείς διαφορετική συμπεριφορά όταν πατάς το φρένο απ’ ό,τι έχεις συνηθίσει, θα έπρεπε να είχες ήδη κάνει αλλαγή στα υγρά φρένων.
Πότε αλλάζω υγρά φρένων;
Αν χρησιμοποιείς γλυκολικά υγρά φρένων, συστήνεται αλλαγή κάθε 1-2 χρόνια ή εναλλακτικά μετά από 30.000-40.000 χιλιόμετρα. Σε καμία περίπτωση η αλλαγή υγρών φρένων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 4 χρόνια, ούτε να χρησιμοποιείς το αυτοκίνητό σου ως αγωνιστικό (απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα).
Ορισμένες ενδείξεις που θα σημάνουν ότι ήρθε η ώρα για αλλαγή υγρών φρένων είναι:
- Να ανάψει η λυχνία ABS: πρόκειται για το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών που υπάρχει στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα
- Να μυρίζει καμένο: αν δεις να βγαίνει καπνός ή να μυρίζει καμένο μετά τη χρήση των φρένων, είναι πιθανό το σύστημα πέδησης να υπερθερμαίνεται. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να ακινητοποιήσεις το όχημά σου για να αφήσεις τα φρένα να κρυώσουν, αλλιώς ρισκάρεις αστοχία φρένων εν κινήσει.
- Να εντοπίσεις προβλήματα στην πέδηση: αν το πεντάλ είναι πολύ σκληρό από ότι συνήθως, μπορεί τα υγρά φρένων να έχουν μολυνθεί. Αν πάλι το πεντάλ είναι υπερβολικά μαλακό, μπορεί να αποτελεί ένδειξη μείωσης της στάθμης του υγρού.
- Να ακούς έναν παράξενο ήχο στο φρενάρισμα: αν το υγρό φρένων είναι παλιό ή η στάθμη του χαμηλή (λόγω πιθανής διαρροής), είναι πιθανό το σύστημα πέδησης να κάνει θόρυβο.
- Να μην λειτουργούν τα τακάκια των φρένων: αν δεν υπάρχει επαρκές υγρό φρένων ή είναι βρώμικο, ενδέχεται να μην μπορεί να πιέσει τα τακάκια επαρκώς. Ως αποτέλεσμα, προκαλείται ανομοιόμορφη φθορά ή ζημιά στα τακάκια, εξού και ο ενοχλητικός θόρυβος όταν τα χρησιμοποιείς.
Μπορώ να αλλάξω μόνος μου τα υγρά φρένων;
Εάν θέλεις αλλαγή ή συμπλήρωμα στα υγρά φρένων, θα πρέπει να ακολουθήσεις τα παρακάτω βήματα:
- Στάθμευσε το όχημά σου σε επίπεδο έδαφος και με σβηστό τον κινητήρα, σήκωσε το καπό του αυτοκινήτου και ασφάλισέ το.
- Εντόπισε την κεντρική αντλία φρένων που βρίσκεται στο πίσω μέρος του κινητήρα, από την πλευρά του οδηγού.
- Άνοιξέ την με προσοχή και καθάρισε με ένα πανί το δοχείο και την τάπα της για να μην εισχωρήσει βρωμιά ή νερό.
- Έλεγξε τη στάθμη του υγρού φρένων και δες αν βρίσκεται μεταξύ του Min και Max. Αν βρίσκεται κάτω από το Min, θα χρειαστεί να συμπληρώσεις υγρό φρένων.
- Αφαίρεσε προσεκτικά την τάπα του δοχείου και συμπλήρωσε υγρό μέχρι η στάθμη να φτάσει στο Max, χωρίς να το ξεπεράσει.
- Με μία καθαρή πετσέτα καθάρισε το εσωτερικό της τάπας από βρωμιές, υγρό ή σκουπίδια πριν την επανατοποθετήσεις.
- Κούμπωσε την τάπα πάνω στο δοχείο και πίεσε μέχρι να εφαρμόσουν και οι τέσσερις γωνίες της.
⚠️Προσοχή: Αν δεν είσαι σίγουρος πώς να αλλάξεις ή να συμπληρώσεις τα υγρά φρένων σου, απευθύνσου σε ένα εξειδικευμένο συνεργείο, για να αποφύγεις μεγαλύτερη ζημιά στο όχημά σου ή δικό σου τραυματισμό.
Ποιο είναι το κόστος για τα υγρά φρένων;
Το κόστος του υγρού φρένων κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 2€ έως 70€, ανάλογα τον τύπο του οχήματος, τον κατασκευαστή και τις προδιαγραφές του προϊόντος.
Εάν πας το αυτοκίνητό σου στο συνεργείο για αλλαγή υγρών φρένων, η μέση τιμή κυμαίνεται στα 50€. Πρόκειται για μία σύντομη διαδικασία που διαρκεί μέχρι μία ώρα ανάλογα και με το συνεργείο.